حجت الاسلام کلانتری: اقدام جهادی فراجا در «طرح نور» باید با دقت و جدیّت تمام دنبال شود-راهبرد معاصر
رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت  بودجه ۱۴۰۴ به شورای نگهبان ارسال شد استاندار تهران: تعطیلی‌ها روزانه اعلام می‌شوند ربیعی: رئیس‌جمهور قانون حجاب و عفاف را در دستورکار شورای امنیت ملی قرار داد وکیل پرونده «کنسرت فرضی»: بازداشت پرستو احمدی در مازندران سخنگوی دولت: افزایش دو یا سه برابری بودجه نیرو‌های مسلح صحّت ندارد امام جمعه موقت تهران: هدف رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است / جامعه جهانی برای توقف این رژیم به پا خیزد  واکنش صمصامی به گران سازی نرخ ارز؛ وزیر اقتصاد استیضاح شود + عکس اطلاعیه سپاه: شبکه ضد امنیت ملی در قزوین متلاشی شد بیانیه سپاه / آغاز دورانی نوین از پروسه شکست دشمنان امت اسلامی و غلبه جبهه مقاومت بر توطئه ترکیبی جبهه باطل سخنگوی دولت: اغلب بنزین تولیدی کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ است ابراهیم‌پور: مطالبات معلمان بازنشسته نیمه دوم ۱۴۰۰ در سال آینده پرداخت می‌شود آملی لاریجانی: در مجمع با شفافیت مخالف نیستیم، اشکال ما مساله خروج مجلس از حدود اختیارات خود بود صبح ۲۱ آذر؛ سخنرانی مهم رهبر انقلاب درباره تحولات منطقه

حجت الاسلام کلانتری: اقدام جهادی فراجا در «طرح نور» باید با دقت و جدیّت تمام دنبال شود

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از نیروی انتظامی بابت اجرای «طرح نور» گفت: حقیقتاً کاری که امروز نیروی انتظامی در مقابله با پدیده کشف حجاب و حیازدایی از جامعه اسلامی آغاز کرده یک جهاد الهی و لبیک به هشدار رهبر فرزانه انقلاب است که لازم است با دقت و جدیّت تمام دنبال شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۳۸۰۳۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر احمد ابن موسی(ع) و عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران طی سخنانی با موضوع «چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف»، گفت: با توجه به تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر مسأله حجاب بانوان طی چند سخنرانی اخیر، از جمله در دیدار مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان و خطبه‌های نماز عید سعید فطر و از سویی آغاز «طرح نور» توسط نیروی انتظامی، برخی سؤالات و شبهات در فضاهای مختلف و از جمله در گروه‌های مجازی، در این خصوص مطرح شده است. به دلیل اهمیت این‌گونه بحث‌ها، لازم است روشن‌گری کافی انجام گیرد و پشتیبانی لازم از تلاش نیروی انتظامی توسط دستگاه‌ها و نیروهای مؤمن و دلسوز صورت پذیرد و نیز جمع فرهیختگان بتوانند در این خصوص بحث و اظهار نظر داشته باشند و مانع تخریب‌ها و شبهه‌پراکنی‌ها و رهزنی‌های فکری و اعتقادی باشند. لذا به موضوع چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف می‌پردازیم.


وی در ادامه به بیان برخی از پرسش‌های مطرح در جامعه پیرامون چرایی اهمیت توجه به موضوع حجاب در جامعه پرداخت و گفت: سؤالات اصلی در این باب، بدین قرار است: چرا رهبر حکیم انقلاب اسلامی و به تبع ایشان بسیاری از دلسوزان، اندیشمندان و جهادگران عرصه فرهنگی کشور، این همه بر مسأله حجاب و پوشش اسلامی بانوان تأکید می‌ورزند؟ مگر این واجب الهی و به تعبیری این امر فرهنگی، بر سایر واجبات الهی و امور فرهنگی برتری دارد که باید این‌گونه مورد توجه قرار گیرد؟ آیا اقتصاد، سفره مردم، معیشت، امنیت، اشتغال، مسکن و مواردی از این دست، از اهمیت بیشتری برخوردار نیستند؟ این سؤالات در فضای جامعه، به اَشکال مختلف مطرح می‌شود. گاهی به‌گونه‌ای است که هنگام تذکر حجاب، گفته می‌شود که بروید و مسأله گرانی را حل کنید و یا گفته می‌شود اگر می‌توانید، جلو اختلاس را بگیرید.


وی افزود: رایج شده که وقتی بر اساس حکم صریح قرآن، امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد، بلافاصله آن فرد واکنش نشان داده و آن‌چه را که در ذهن خود برای توجیه عملش پرورانده، منعکس می‌کند. متأسفانه این نوع سؤالات فقط در فضای عوام نیست و در فضای دانشگاهی، روشنفکری و سیاسی نیز مطرح می‌شود تا بحث حجاب و عفاف را از ذهن خارج کنند.


عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به بیان 6 نکته در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: نکته اول این‌که؛ تأکید بر مسأله حجاب و پوشش بانوان، هرگز به معنای بی‌توجهی و اولویت نداشتن سایر مسائل و موضوعات حیاتی کشور نیست. به همین سبب در تحلیل دقیق رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب این نکته به روشنی به دست می‌آید که ایشان در مقاطع مختلف نه فقط بر همه آنچه دغدغه عموم مردم بوده است تأکید کرده‌اند، بلکه مسئولان امر را، بر ترک فعل‌ها و یا کم‌کاری، بی‌توجهی و یا کم‌توجهی به امور مهمی از قبیل اقتصاد، معیشت، اشتغال جوانان، مسکن و ازدواج مؤاخذه کرده‌اند. به‌گونه‌ای که در چند سال اخیر، نام‌گذاری سال‌ها و شعار سال، بحث اقتصاد است. همچنین ایشان تأکید دارند، اگر مسائل اقتصادی حل شود، راه برای بقیه امور، هموارتر می‌شود.


وی با بیان اینکه پایه‌گذار اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب(دام‌ظله) بوده‌اند، گفت: پس از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی، این بحث نه تنها در کشور ما، بلکه در سایر کشورها نیز مطرح گردید. حضرت آقا این بحث را بیست و پنج سال پیش آغاز کردند، مانند دیده‌بانی که بر روی قله ایستاده است و بیست سال بعد را می‌بیند، می‌فرماید اقتصاد باید مقاومتی باشد؛ که اگر به فرض، در آینده، دولتی بر سر کار آمد که چشم امید به غرب داشت و کارخانجات تعطیل شدند و رونق اقتصادی از بین رفت، بر روی این مسأله تمرکز وجود داشته باشد. خانمی که می‌گوید، شماها بروید سفره مردم را درست کنید، همین عبارت «سفره مردم»، کلام رهبری است.


وی افزود: اولین کسی‌که روی مسأله اختلاس‌، دست گذاشته است، مقام معظم رهبری(دام‌ظله) و نظام جمهوری اسلامی بوده است. معترضین، نگاهی به دهه هفتاد داشته باشند، که چگونه شهردار وقت تهران (غلام‌حسین کرباسچی) به محاکمه کشیده شد و این محاکمه به‌صورت زنده از سیما پخش می‌شد. در آن زمان نیز همین افراد می‌گفتند چرا این مدیران را محکوم می‌کنید؟! این‌ها مدیران قوی این کشور هستند! عقاید این افراد این بود که بریز و بپاش، و اختلاس، طبیعی است، مهم این است که کار پیش برود! مجموعه بیانات رهبر معظم که در کنار هم قرار گیرد، مبرهن این است که در هر زمانی، تأکیدات لازم وجود داشته است.


تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، خاطرنشان کرد: تأکید بر موضوع حجاب و عفاف به هیچ‌وجه به معنای بی‌توجهی به سایر امور نبوده و نیست. آنچه باید مورد دقت قرار گیرد آن است که در ساختار مدیریتی کشور به تناسب همه نیازها و موضوعات حیاتی جامعه، دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های تخصصی فراوانی با بودجه معین و نیروی انسانی مشخص، تعبیه شده است. از سویی به موازات همان دستگاه‌ها و سازمان‌های رسمی، هزاران کانون، گروه، نهاد و قرارگاه‌های مردمی و جهادی نیز پدید آمده است که بار سنگینی از حل مسائل گوناگون کشور را بر عهده گرفته و حقیقتا خوش درخشیده‌اند.


وی افزود: اولین کسی‌که روی مسأله اختلاس‌، دست گذاشته است، مقام معظم رهبری(دام‌ظله) و نظام جمهوری اسلامی بوده است. معترضین، نگاهی به دهه هفتاد داشته باشند، که چگونه شهردار وقت تهران(غلام‌حسین کرباسچی) به محاکمه کشیده شد و این محاکمه به‌صورت زنده از سیما پخش می‌شد. در آن زمان نیز همین افراد می‌گفتند چرا این مدیران را محکوم می‌کنید؟! این‌ها مدیران قوی این کشور هستند! عقاید این افراد این بود که بریز و بپاش، و اختلاس، طبیعی است، مهم این است که کار پیش برود! مجموعه بیانات رهبر معظم که در کنار هم قرار گیرد، مبرهن این است که در هر زمانی، تأکیدات لازم وجود داشته است.


تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، خاطرنشان کرد: تأکید بر موضوع حجاب و عفاف به هیچ‌وجه به معنای بی‌توجهی به سایر امور نبوده و نیست. آنچه باید مورد دقت قرار گیرد آن است که در ساختار مدیریتی کشور به تناسب همه نیازها و موضوعات حیاتی جامعه، دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های تخصصی فراوانی با بودجه معین و نیروی انسانی مشخص، تعبیه شده است. از سویی به موازات همان دستگاه‌ها و سازمان‌های رسمی، هزاران کانون، گروه، نهاد و قرارگاه‌های مردمی و جهادی نیز پدید آمده است که بار سنگینی از حل مسائل گوناگون کشور را بر عهده گرفته و حقیقتا خوش درخشیده‌اند.


وی تصریح کرد: اگر اقتصاد و معیشت مردم در اولویت اصلی کشور قرار می‌گیرد این بدان معنا نیست که دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مربوط به حوزه فرهنگ دست روی دست بگذارند تا ببینند مسأله اقتصاد و معیشت، ختم به خیر می‌شود یا نه؟ همچنین، اگر موضوع عفاف و حجاب مورد تأکید قرار می‌گیرد این بدان معنا نیست که سایر موضوعات و مسائل حیاتی کشور باید مورد بی‌توجهی قرار گیرد تا ابتدا موضوع حجاب و عفاف حل شود. تعدد دستگاههای تخصصی و مسئول در کشور نیز می‌تواند اولویت هر دستگاه را نسبت به سایر دستگاه‌ها متمایز سازد. البته وقتی موضوعی از سوی رهبر فرزانه انقلاب به عنوان اولویت اصلی کشور مطرح می‌شود همه دستگاه‌ها موظف می‌شوند بخشی از نگاه و توان و ظرفیت خود را به آن موضوع اصلی معطوف دارند، ضمن آنکه در حوزه تخصصیِ خود نیز، به طور جدی فعال باشند. لازم به ذکر است که مخاطبان اصلی حضرت آقا، سازمان‌ها و دستگاه‌هایی هستند که وظایفشان همسو با همان موضوع است. بنابراین زمانی‌که ایشان موضوع خاصی را تأکید می‌کنند، بعضی دستگاه‌ها نسبت به آن موضوع، وظیفه ذاتی دارند، بقیه دستگاه‌ها، حول آن‌ها هستند و نه تعطیل شدن و پرداختن صرف، به آن موضوع. غیر از این، ممکن نیست.


کلانتری در ادامه، با تأکید بر اهمیت نقش صدا و سیما در روشنگری جامعه گفت: جهاد تبیین جزو اولویت‌های اصلی کشور است. صدا و سیما اولین دستگاهی است که در این زمینه باید ایفای نقش کند. مانند این‌که با شروع یک جنگ تحمیلی، ارتش و نیروهای مسلح اولین دستگاهی هستند که وظیفه مقابله با دشمن را به عهده دارند و بسیج، مردم و سایر نهادهای مردمی، پشت سر ارتش و نیروهای مسلح قرار می‌گیرند. در مسأله جهاد تبیین نیز، اولین دستگاهی که بایستی تمام‌قد در میدان وارد شود، صدا و سیما است. پس از آن، دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و ... هستند. حرم مطهر نیز جزو مخاطبان رهبر است، اما در خط مقدم نیست. این سلسله دستگاه‌ها و نهادها، در ابتدا وظایف ذاتی، و پس از آن وظایف تبعی دارند و در حوزه کار و مسؤولیت خود، شبانه‌روز مسؤول هستند.


رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه به توضیح نکته دوم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: بدون شک برخی از واجبات الهی و امور فرهنگی نسبت به سایر واجبات الهی و یا امور فرهنگیِ دیگر از جایگاه، اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردارند. مگر در قرآن کریم نیامده است که «وَالفِتنَةُ أَشَدُّ مِنَ القَتلِ»، «فتنه شدید‌تر از قتل است.» (سوره بقره، آیه۱۱۹) و یا «وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ»، «فتنه بزرگ‌تر از قتل است.» (سوره بقره، آیه۲۱۷). فتنه و قتل هر دو گناه کبیره است. اما نسبت به این‌دو، فتنه، جایگاه بدتری دارد. این در حالی است که قرآن کریم قتل یک انسان بی‌گناه را همچون قتل همه مردم جهان شمرده است: در آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده آمده است: «أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا»، «هرکس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان‌ها را کشته.» فتنه از گناه به این بزرگی، شدیدتر و بزرگ‌تر بیان شده است.


وی اضافه کرد: مگر پیامبر گرامی اسلام(ص) نماز را عمود و پایه اصلی دین نشمرده و قبولی سایر اعمال را مترتب بر قبولی آن ندانسته‌اند؟(جامع الاخبار، ج۱، ص۷۳) و نیز فرموده است: « فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا» یعنی «اگر نمازش پذيرفته شود، اعمال ديگرش نيز پذيرفته مى‌شود و اگر نمازش ردّ شود، ساير اعمالش نيز ردّ خواهد شد.» (فلاح السائل، جلد۱، صفحه۱۲۷). در دین واجبات زیادی وجود دارد، اما یکی از آن‌ها ستون اصلی می‌شود. در روایات رسیده از اهل بیت عصمت(ع)، دروغ‌گویی کلید و دروازه سایر گناهان قلمداد شده است. در روایتی از امام حسن عسکری(علیه‌السلام) چنین آمده: «جُعِلَت الخبائثُ کلّها فی بیتٍ و جُعل مِفتاحُها الکَذِب»، « همه بدی‌ها در خانه‌ای قرار داده شده است و کلید آن دروغ است.» (جامع السعادات، ج۲، ص۲۴۹). دروغ‌گویی از گناهان کبیره است. غیبت، تهمت و... نیز از گناهان کبیره است، اما کلید همه آن‌ها دروغ است.


وی افزود: مگر امام باقر(ع) به زراره (از شاگردان امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهماالسلام) نفرمودند: «بُنِيَ الإسلامُ على خَمْسَةِ أشْياءَ : عَلى الصَّلاةِ ، و الزَّكاةِ ، و الحَجِّ ، و الصّومِ ، و الوَلايةِ. قالَ زُرارَةُ : فقلتُ: و أيُّ شَيْءٍ مِنْ ذلِكَ أفْضَلُ ؟اَلوِلایَهُ اَفضَل لِانّها مِفتاحُهُنّ وَ الوالی هُوَ الدّلیلُ عَلَیهِنّ ....» یعنی « اسلام بر پنج چيز استوار است: نماز، زكات، حج، روزه و ولايت. زراره مى گويد: پرسيدم: از ميان آنها كدام برتر است؟ فرمود: ولايت برتر است؛ زيرا ولايت كليد آنهاست و صاحب ولايت، راهنما به سوى آنها مى باشد.» (کلینی، اصول کافی، ج۳، صص۳۰). اگر ولایت حاکم شود، جلو بسیاری از گناهان گرفته می‌شود.


رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از گناهان و بی‌عفتی‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خیابان‌ها وجود داشت، با حاکمیتِ ولایت فقیه، رو به زوال رفت. امروز دشمن در تلاش است که با صرف هزینه بسیار، جامعه را به همان مسیر قبل برگرداند.


وی در پاسخ به این سؤال که، مگر واجبات با یکدیگر متفاوتند که به برخی از آن‌ها بیشتر می‌پردازید؟ باید گفت: بله تفاوت دارد، برخی از آن‌ها، اهمّ و برخی مهم هستند و تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعی، وضع شده‌اند. دروغ گفتن حرام است، زیرا آن‌قدر ضرر واقعی متحمل انسان و جامعه می‌شود که خالق هستی و ولیِ نعمت اصلی ما، رضایت نمی‌دهد که این همه خسارت به انسان و جامعه وارد شود. لذا حرمت دروغ، دارای فلسفه است.


کلانتری گفت: دلیل تأکید بر اهمیت نماز نیز این است که این عمل آن‌قدر دارای سود دنیایی و اخروی است که خدای متعال رضایت نمی‌دهد این همه سود از بنده خود، دریغ شود. همه واجبات، محرمات و حتی مستحبات و مباحات همین‌گونه است. هرگاه مصلحت بیش‌تر باشد، وجوب آن بیش‌تر می‌شود و بالعکس. این‌گونه آیات و روایات که در منابع دینی بسیارند، یک حقیقت بر همگان آشکار می‌کنند و آن این است که در نسبت‌سنجی میان دستورات الهی، اعم از واجبات و محرمات، برخی از اهمیت و آثار بیشتر و یا حیاتی‌تر برخوردارند و یا همچون کلیدی هستند که اقدام عملی نسبت به سایر اوامر الهی را هموار می‌کنند.


وی اضافه کرد: فلسفه اتفاق نظر فقیهان بر ترجیح اهم بر مهم در موارد تزاحم در عمل به اوامر الهی نیز در همین حقیقت بسیار دقیق نهفته است. البته این حقیقت خود یک فلسفه کاملاً عقلی دارد و آن این است که هیچ حکمی در شریعت اسلامی نیست مگر آنکه بر اساس مصالح و مفاسد واقعی تشریع شده است و از آنجا که مصالح و مفاسد یکسان نیستند، به همین سبب احکام و واجبات الهی نیز همه در یک رتبه نیستند، بلکه برخی مهم و برخی اهم می‌باشند.


کلانتری، به توضیح نکته سوم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: پاسداشت حرمت حیا، عفاف و پوشش اسلامی همواره بخش برجسته‌ای از فرهنگ ملی ما بوده ‌است. این بخش از فرهنگ اسلامی، در باور و سنت ما، از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار بوده‌است که ایرانیان برای حفظ و حراست از آن، در برهه‌ای از تاریخ، از تحمل سختی‌های بسیار و حتی تقدیم جان نیز دریغ نکرده‌اند. حتی پیش از اسلام، زنان دارای حجاب کامل بوده‌اند. حجاب و عفاف تا ابتدای حکومت رضاخان دارای اهمیت بود. حتی در خاندان پادشاهان این مسأله جدی بود. در دوران قاجار نیز این اصل ارزشی، رعایت می‌شد. جهان‌گردانی که در دوره قبل از پهلوی به شیراز آمدند، در سفرنامه‌های خود نوشتند که، پوشش زنان شیراز به‌گونه‌ای است که از سر تا نوک انگشتان پا پوشیده است و بسیاری از آنان «بُرقَع» یعنی نقابی که با آن صورت را می‌پوشانند، می‌زنند.


وی در ادامه به ماجرای کشف حجاب طاهره قرةالعین، در بهائیت اشاره کرد و گفت: ماجرای این کشف حجاب در فرقه بهائیت که یک فرقه جعلی سیاسی می‌باشد، این‌گونه است که پوشش این شخصیت قبل از کشف حجاب، با برقع بوده است. وی در یک محفل خصوصی بهائی با حضور سران بهائیت، اقدام به کشف حجاب نمود. اقدام او باعث شد که بسیاری از عالمان بهائیت از این فرقه رجوع کنند. اولین شقاق در بهائیت از همین‌جا شکل گرفت. با آمدن رضاخان، دروازه ورود فرهنگ غرب به کشور باز شد. سپس در هفتم دی ماه ۱۳۱۴، کشف حجاب، قانون اجباری کشور شد. این قانون، کشته‌های زیادی به دنبال داشت. حادثه مسجد گوهرشاد مشهد در ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ اتفاق افتاد که و تخمین‌ها در این جنایت، حدود ۴ هزار شهید است. جنازه‌ها را با کامیون جمع‌آوری کرده و در اطراف مشهد در کانال‌هایی دفن می‌کردند. این حادثه به دلیل اهمیت بحث حجاب رخ داد. آن‌قدر اهمیت داشت که یکی از قوانینی که محمدرضا پهلوی پس از تبعید رضاخان لغو کرد، قانون کشف حجاب بود. برخی از زنان برای حفظ حجاب، سال‌ها در خانه ماندند.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نقاطی که به‌شدت مورد تهاجم دشمن قرار دارد، حریم حیا، عفاف و حجاب است، گفت: همۀ ما می‌دانیم که شکسته شدنِ این حریم، بی‌شک به شکسته شدن و تخریبِ بخش‌های دیگری از فرهنگ اسلامی نیز خواهد انجامید. سنت ازدواج، بنیاد خانواده، دقت در روابط، پاکی نسل‌ها، نقش بی‌بدیل مادری و به تبع آن نقش پدری، سبک زندگی اسلامی و التزام به بسیاری از حدود و مرزهای الهی، همگی، ریشه در پاسداشت حریم حیا، عفاف و پوشش دارند و اگر آن حریم شکسته شود، این سنت‌های گران‌سنگ نیز به شدت آسیب خواهند دید. پوشش و حجاب، همچون پرچمی است که جلو بسیاری از گناهان فردی و اجتماعی را می‌گیرد. اگر این حجاب کنار رود، بلایی که در اروپا دامن‌گیر آن‌ها شده، در اینجا نیز اتفاق خواهد افتاد. هویت پدر بسیاری از دانش‌آموزان مدارس در اروپا، نامشخص است.


وی اظهار کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در گفت‌وشنودِ صمیمانه با جمعی از جوانان دربارۀ خودنمایی زنان دربرابر مردان و به‌دنبال آن، شکسته شدنِ حریم‌های شرعی در روابط میان زن و مرد، چنین هشدار می‌دهند: "در اسلام، تبرّج ممنوع است. تبرّج یعنی همان خودنمایی زنان درمقابل مردان، برای جذب و فتنه‌انگیزی. این یک نوع فتنه است و خیلی اشکالات دارد. اشکالش فقط این نیست که این دختر جوان یا این پسر جوان به گناه می افتند ـ این اولی‌اش است؛ شاید بتوانم بگویم کوچک‌ترینش است ـ ، [بلکه] دنباله‌اش به خانواده‌ها می‌رسد.


کلانتری ادامه داد: اساساً آن‌گونه رابطۀ بی‌قیدوشرط و بی‌قیدوبند، برای بنای خانواده، سمّ مُهلک است، چون خانواده با عشق زنده است. اصلاً بنای خانواده با عشق است. اگر این عشق ـ عشق به زیبایی، عشق به جنس مخالف ـ در صد جای دیگر تأمین شد، دیگر آن پشتوانۀ قوی‌ای که استحکام خانواده باید داشته باشد از بین خواهد رفت و خانواده‌ها متزلزل می‌شود و به همین وضعی درمی‌آید که امروز متأسفانه در کشورهای غربی هست." (بیانات در دیدار با جمعی از جوانان به مناسبت روز جوان، ۱۳۷۷/۲/۷)
عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به توضیح نکته چهارم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: رعایت حجاب، پرهیز از تبرّج و خودنمایی زنان در مقابل مردان و همچنین رعایت حیا و عفاف برای عموم مؤمنان، پاره‌ای از واجبات الهی‌اند که به صراحت در آیات قرآن کریم و روایات مورد تأکید قرار گرفته‌اند. اگر شرایط طبیعی بر جامعه اسلامی حاکم باشد و فرض را بر این بگذاریم که این واجبات از اهمیت و اولویتی نسبت به سایر واجبات و اوامر الهی برخوردار نیستند، این سخن هرگز بدین معنا نخواهد بود که در شرایط خاص که جامعه اسلامی در معرض یک جنگ تمام عیار فرهنگی است و شکستن حریم حجاب و عفاف زنان و حیای حاکم بر جامعه مورد هجمه نرم و بی‌امان دشمنان مُلک و میهن قرار گرفته است نیز نباید اولویتی برای این واجبات وجود داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: جای تردید نیست که در جنگ نرم و هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نمادهای عزت‌آفرینی که به‌شدت مورد تهاجم دشمن قرار گرفته، حریم حیا، عفاف و حجاب زنان و دختران پرافتخار ایرانی است. هجمه به این نماد و پرچم عزت‌آفرین از آن روست که با شکستن این حریم بسیاری از ارزش‌ها و مرزهای دیگر نیز شکسته خواهند شد.


تولیت آستان مقدس، پیرامون پنجمین نکته در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف گفت: تلاش برای شکستن و از بین بردن این حریم و خاکریز اصلی با آغاز عصر پهلوی در ایران با برنامه‌ریزی حساب شده شروع و پس از انقلاب از حجم و شدت بیشتر و با ابزارهای متنوع‌تری استمرار یافته است، اما با اغتشاشات طراحی شده سرویس‌های اطلاعاتی و عملیاتیِ اردوگاه استکبار در پاییز ۱۴۰۱، این هجمه نرم به یک جنگ ترکیبی و تمام عیار و رویارویی مستقیم و آشکار تبدیل شد، و به تعبیر مقام معظم رهبری(دام‌ظله)، این جنگ نرم به کشور تحمیل شد.


وی ادامه داد: محور عملیاتی و شعار اصلی عناصر اصلی و صحنه‌گردانان و بازیچه‌های فریب خورده آنان، با تکیه بر امپراطوری زر و زور و تزویر و ائتلاف جهانی رسانه‌ای استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیزم بین‌الملل در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، همه و همه حکایت از این حقیقت دارند که تمرکز و نقطه اصلیِ جنگ نرم دشمنان این مرز و بوم در این مقطع زمانی، عفاف و حجاب زنان و دختران ایرانی، به عنوان یک نماد عزت‌آفرین، سمبل افتخار و خاکریز اول دفاع از ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) و انقلاب اسلامی است.
کلانتری گفت: شکستن حریم حجاب و عفاف برای دشمنان این مرز و بوم از چنان اهمیتی برخوردار است که دشمنان قسم خورده ایران، منافقان مزدور، داعشیان وحشی، حزب خون‌خوار کومله، رژیم صهیونیستی، اربابان آمریکایی و همه کشورهای اروپایی، همه و همه در یک جبهه متحد و با آرایش طراحی شده هجومی در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ در قالب یک جنگ ترکیبی حضور یافتند.


استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه جنگ ترکیبی و فتنه 1401 در حقیقت یک جنگ احزاب بود، گفت: این نوع فتنه در کشور سابقه نداشت. اینکه جوانی که انقلاب را درک نکرده است، کف خیابان، نیروی انتظامی را به آتش بکشد و سپس کف بزند و شادی کند، بی‌سابقه بود و یا اینکه گروهی از مردان، در خیابان به یک خانم محجّبه حمله کنند و چادر از سر او بکشند. در زمان رضاخان کشف حجاب انجام می‌شد، اما این کار را یکی از جیره‌خواران آن نظام انجام می‌داد، نه مردم.


وی گفت: این‌که چندین نخست‌وزیر، وزیر و نمایندگان خانم مجلس اروپا، جلوی دوربین موهای خود را قیچی کنند، سابقه نداشته است و البته شرم بسیار بر آن‌ها که در برابر کشته شدن هزاران زن و کودک بی‌گناه فلسطینی به دست رژیم غاصب صهیونیستی سکوت کرده‌اند. در نهایت فتنه 1401 و آن جنگ ترکیبی سهمگین، به لطف پروردگار و تدبیر دقیق نظام مقدس جمهوری اسلامی، با شکست و آبروریزی بی‌سابقه‌ای برای دشمنان ایران روبرو شد. با وجود این، دشمنان تلاش کرده‌اند که نمایی از همان هدف پلید را در فضای عمومی جامعه حفظ کنند تا بدین‌وسیله اربابان و فریب‌خوردگان را برای هجمه‌ای دیگر در میدان نگه دارند. اثر این فتنه، این است که عده‌ای با وقاحت، کشف حجاب کرده و توهین می‌کنند.


عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به توضیح نکته ششم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: اکنون سؤال این است که آیا هیچ انسان آگاه و دلسوزی می‌تواند در اهمیت و اولویت مبارزه و مقابله با این جنگ صلیبی استکبار، علیه یکی از بنیادی‌ترین زیرساخت‌های فرهنگی و ارزشی میهن اسلامی تردیدی روا دارد؟ بی‌گمان مقابله با این جنگ ترکیبیِ تمام عیار باید یک مقابله تمام عیار ترکیبی باشد. در این مقابله ترکیبی، هم دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی مسئولیت دارند، هم دستگاه‌های فرهنگی، هم نیروی انتظامی، هم قوه قضائیه، هم مجلس و هم دولت.


وی ادامه داد: چرا برخی از دستگاه‌های فرهنگی در این میدان مهم کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند؟ سازمان تبلیغات اسلامی چرا هیچ تبلیغ آشکاری در این خصوص انجام نمی‌دهد؟ چرا مجلس در تصویب یک قانون تأثیرگذار و جامع در پاسداشت حرمت حجاب و عفاف این‌قدر تعلل کرده است؟ چرا وزارت میراث فرهنگی در باب رعایت حجاب و عفاف اینقدر بی‌مبالات است؟ چرا مدیران سازمان‌ها و ادارات دولتی خود را در مسأله حجاب و عفاف مسئول نمی‌دانند؟ گاهی از ترک فعل بسیاری از این دستگاه‌ها، باید فریاد کشید.


کلانتری تاکید کرد: در ابتدای جنگ تحمیلی، برخی افراد گمان می‌کردند، یک تعرض جزئی است و دل به جنگ نمی‌دادند. اما حضرت امام(رحمةالله‌علیه) اعلام کردند که این جنگِ همه کفر در برابر همه‌ی اسلام است و همه باید در میدان حاضر باشند. طولی نکشید که کشور، حالت دفاع تمام‌عیار به خود گرفت. همه، اعم از زن و مرد حرکت کردند و نتیجه آن، دفاع مقدسی شد که به فرموده حضرت امام(ره) تا سال‌ها کشور را بیمه کرد.


وی با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» از ثمرات همان دفاع مقدس است، گفت: دفاع مقدس به ما آموخت که این موشک‌ها باید ساخته شود. در جنگ نرمی که به این صورت انجام می‌گیرد، برخی دستگاه‌ها به خواب رفته‌اند. ممکن است برخی از آن‌ها زمانی بیدار شوند که دشمن پا بر گردن آن‌ها نهاده باشد. دستگاه‌هایی که ترک فعل دارند، هم امروز و هم در قیامت مؤاخذه خواهند شد.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ضمن تشکر از نیروی انتظامی بابت اجرای «طرح نور»، گفت: بنده وظیفه خود می‌دانم که خالصانه از حرکت و تلاش نیروی انتظامی در مقابله با این پدیده زشت تشکر کنم. حقیقتاً کاری که امروز نیروی انتظامی در مقابله با پدیده کشف حجاب و حیازدایی از جامعه اسلامی آغاز کرده است یک جهاد الهی و لبیک به هشدار رهبر فرزانه انقلاب است که لازم است با دقت و جدیّت تمام دنبال شود.


وی افزود: امروز خانواده‌های داغدار شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) و همه دلسوزان اسلام و میهن اسلامی منتظر اقدامات همه جانبه در مقابله با حرمت‌شکنی‌هایی هستند که در تلاش است جامعه دینی و انقلابی را به دوران پهلوی و حاکمیت فرهنگ منحط غربی بازگردانند. طرح نور در حقیقت مقابله با تحجر و واپس‌گرایی است که باید مورد حمایت همه نیروهای مؤمن و متعهد قرار گیرد. حضرت آقا فرمودند، هدف اصلی این فتنه این است که ما را به فضای فضاحت‌بار طاغوت برگردانند؛ همچون جاهلیت اولی که پس از بعثت پیامبر(ص) برخی تلاش می‌کردند مردم را به عصر پیش از پیامبر(ص) برگردانند.


استاد دانشگاه تهران، اضافه کرد: همه باید از نیروی انتظامی حمایت کنیم. حمایت از این کار به این معنا نیست که اگر در گوشه‌ای خطایی اتفاق افتاده است، از آن اشتباه حمایت می‌کنیم. باید با آن اشتباه برخورد شود. همه ما در کار خود دچار اشتباه می‌شویم، دلیل نمی‌شود که کل کار باید تعطیل شده یا زیر سؤال رود. همه ما در این جنگ ترکیبی، در هر کجا که هستیم، هم اهمیت کار را تشریح کنیم، هم به آیات قرآن تمسک بجوییم، و هم کم‌کاری و ترک فعل‌ها را با صدای بلند بیان کنیم و مطالبه مردمی از دستگاه‌ها داشته باشیم و از نیروی انتظامی پشتیبانی کنیم. این پشتیبانی‌ها کمک می‌کند که کار با دقت و صلابت بیشتری پیش برود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده